Tips Blogging: Naikkan Jumlah Komen Dengan Blogwalking Secara Efficient

Ada orang tanya aku. Macam mana kadang-kadang aku boleh dapat komen banyak dalam satu entri? Katanya lagi, dia jeles. Aku tak blogwalking pon boleh dapat komen banyak.

Pergh..!! Memandai je. Siapa kata aku tak blogwalking? Aku blogger picisan je. Kalau aku tak blogwalking, komen untuk setiap entri aku boleh dibilang dengan jari kot.


"Aku pon blogwalking jugak. Tapi komen tak banyak pon"


Ha, ni la yang korang kena tau. Nak blogwalking pun kena ada strategi jugak.

Cara aku, kat bahagian website shoutbox, aku akan letakkan url latest entri aku. Dan aku akan postkan mesej yang berbentuk persoalan. Mesej tu ada kena mengena dengan tajuk entri aku. Contohnya:



Taktik ni aku belajar daripada Touyakaruma


Kalau kita perhatikan, banyak blog yang buat "readmore". Visitor pulak biasanya bukan jenis suka sangat klik readmore. Sebab tu better kita promotekan link entri berbanding link blog.

Contoh link entri:
http://www.greenappleku.com/2011/06/allah-akan-menggantikan-yang-lebih-baik.html

Contoh link blog:
http://www.greenappleku.com

Owh, satu lagi. Kalau nak dapat komen banyak. Pastikan setting komen bagi blog korang adalah "popup comment", disable "word verification" dan enable anonymous comment.

Tapi untuk blog Jejaka Terhangat ni aku tak enable anonymous comment, sebab terlalu banyak mesej spam yang masuk. Haish, sabor je la.

Itu je tips aku kali ni. Ini cara aku. Terpulang korang nak ikut ke tak. Ngehh..



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

50 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...